Thursday, October 10, 2013

Test Papanicolau gratuit

Am primit si eu acum cateva luni  un formular verde cu o trimitere pentru un test Papanicolau gratuit. Si am tot amanat sa ma duc din diverse motive. Pentru ca am terminat practica la azil si eram libera dimineata, m-am hotarat sa ma duc. Am stat cateva minute bune la usa pana cand una dintre doamne, care astepta si dansa, a intrat. Dupa ea am intrat si eu si am flat ca nu era medic in ziua respective care sa recolteze si mi-au spus sa vin peste 2 zile. Am vazut cabinetul, erau 2 doamne, masa ginecologica si atat. Fara paravan unde sa te schimbi. Bineinteles ca 2 zile nu m-am gandit decat la cam ma imbrac ca sa nu fiu nevoita sa stau prea mult sa ma schimb in fata lor. La inceput mi-am scot o fusta de blugi cu bluza si vesta. Apoi am scos si o rochie de lana pentru ca m-am gandit ca fusta de blugi se ridica mai greu. Fiind frig afara ar trebui sa imi iau dresuri si ma si imaginat tragand de ele in toate directiile sa ma imbrac. Nu se poate, va trebuie sa imi pun stockings. Dar daca imi cad? Trebuie sa pun si portjartier .O fi deplasat sa te imbraci asa la doctor?
In dimineata cu pricina am facut dus m-am pregatit, m-am parfumat si m-am imbracat in cele din urma cu rochia. Am iesit din casa si dupa vreo 100 de metri parca imi cadeau ciorapii, mi-era ca se vede banda de dantela. Sa ma intorc inapoi ?, nu era departe spitalul, ma sa duc sa iau masina?am zis ca merge pe jos sa mai fac miscare. Dar daca ma duc in alta zi? Mai bine ma duc sa ma schimb. Pana la urma am mers asa.Nu aveam cum sa ma uit in geamurile masilor pentru ca erau aburite. Parca toata lumea se uita la mine .  Ajunsa acolo am stat langa usa pentru ca nu stiam daca e cineva inautru si pe usa scria sa nu intri neinvitat. Dupa mine au venit cateva doamne, dar nu mi-am dat seama daca stau la coada la aceeasi usa sau in alta parte la alte cabinete si nici una nu a indraznit sa ma intrebe ceva. Am astepatat cateva minute bune, incercand sa-mi dau seama ce se vorbeste inautru, daca e vreun pacient. Pana la urma am intrat. Erau doar doctorita si asistenta. Thank God ca era o femeie. M-a intrebat cand a fost ultima mentruatie. Am zis 20 septembrie cu toate ca nu stiam sigur, pentru ca nu stiu niciodata cand a fost, dar oricum in jur de acea data fusese. I-am dat trimitera si asistenta zice: O aventi din iunie? Si eu : Da . M-am chinuit mult sa vin . Mai e valabila? Da. Si doctorita zice : Azi suntem in 9 octobrie. Si eu ma gandesc: Oi fi zis ceva gresit? Am zis  o data cu o luna mai devreme? Nu mai puteam sa gandesc. Mi-am dat haina jos, ghetle si m-am incaltat cu papuceii de casa care erau acolo. M-am asezat pe masa si I-am povestit cum data trecuta asistenta mi-a prins piele intre cele 2 valve la recoltare si nu a fost tocmai placut. Si dansa a spsu ca nu are valve ci un specul.
Am simtit cum a recoltat dar nu a fost neplacut si nici dureros.  M-am dat jos si m-am imbracat rapid. Asta a fost tot a zis doamna doctor, Rezultatele in 2 saptamani la medical de familie. A durat foaret putin si nu a fost deloc neplacut. A trecut. Acum astept rezultatele.
Tocmai ma gandeam inainte sa merg acolo, amintindu-mi de profa de la ginecologie care spunea ca nu intotdeauna au timp sa frece instrumentarul asa cum ar trebui inainte de a-l speriliza, ce bine ar fi daca ar exista varinta sa iti cumperi singura speculul cand esti consultata si  sa  il platesti in plus la consultatie. Cat poate sa fie ? Cel mult 5-10 lei. Plus ca nu mai ai senzatia aceea neplacuta de rece deoarece speculul este din plastic.


Testul Papanicolau poate fi făcut gratuit de femeile din România, dacă au între 24 şi 65 de ani. Puține femei știau acest lucru, acestea având nevoie doar de  o trimitere de la medicul de familie.
Testul Papanicolau, gratuit pentru femeile între 24 şi 65 de aniÎn România, majoritatea femeilor ignoră controalele preventive. Testul Papanicolau poate scădea riscul de cancer de col cu peste 80 la sută, spun specialiştii. Prin programul naţional de testare gratuită, medicii de familie trebuie să trimită femeile încadrate în grupa de vârstă 24 – 65 de ani la control. Medicii de familie spun că, după introducerea acestui program naţional, numărul femeilor testate a crescut cu 50 de procente, scrie Digi 24.
 „Până acum, ca femeia să facă un test Papanicolau, era nevoie de o trimitere pe o patologie, trebuia să aiba un simptom. Acum vorbim de femeia asimptomatică, pe care, făcând parte din grupul ţintă, o trimitem ca act de prevenţie”, spune medicul de familie Dalida Moşorescu.
 Specialiştii mizează pe faptul că testul este gratuit. E suficient ca femeia să fie bine informată şi să conştientizeze că merită făcut pentru a-şi salva viaţa.
 În România, în fiecare an sunt diagnosticate peste 3.000 de noi cazuri de cancer de col uterin. În acest moment, 40.000 de românce suferă de această afecţiune.
 

No comments:

Post a Comment